تاریخ اولیه این فرقه به درستی روشن نیست و حتی درکتاب ها و دفاتر مقدس اهل حقّ نیز نظر یکسانی در این باره یافت نمی شود. این اختلاف به اندازه ای است که عده ای تاریخ پیدا شدن اهل حقّ را ابتدای خلقت و عده ای دیگر قرن هفتم ذکر کرده اند.
برخی محققان و برخی سران اهل حقّ مانند نعمت الله جیحون آبادی مؤسس این فرقهرا شخصی به نام نصیر غلام حضرت علی علیه السلام معرفی می کنند البته در تاریخ شخصی به نام نصیر که غلام حضرت علی علیه السلام باشد دیده نشده است
بعضی دیگر می گویند بنیانگذار این فرقه شخصی به نام مبارک شاه ملقب به شاه خوشین لرستانی بوده که در قرن چهارم می زیسته است.
از افراد دیگری مانند بابا نااوس، باباسرهنگ دودانی ، بهلول ماهی هم به عنوان بنیانگذار این فرقه یاد می شود.
اما مشهور میان محققان ایرانی، خارجی، رهبران و بزرگان اهل حقّ آن است که مؤسس این فرقه سلطان اسحاق فرزند شیخ عیسی برزنجه است.
پدر سلطان اسحاق، سنّی شافعی بوده و در عراق می زیسته است. مادر سلطان اسحاق را دایراک خاتون ملقب به رمز بار گفته اند. وی پس از فوت شیخ عیسی برزنجه به علت درگیری سلطان اسحاق با برادرانش قادر، خدر و سلامت از برزنجه متواری شد و به منطقه اورامان کردستان سابق روستای شیخان آمد که هم اکنون در تقسیمات کشوری در استان کرمانشاه واقع شدهاست.
در دائره المعارف تشیع محلّ تولد سلطان اسحاق روستائی از توابع برزنجه شهر زور در استان کرکوک معرفی شده است
هم اکنون مقبره سلطان اسحاق در منطقه «پردیور» واقع در شهرستان «پاوه» در استان کرمانشاه است. به اعتقاد اهل حقّ قبله حقیقی برای ذبح قربانی و ... مقبره مؤسس (سلطان اسحاق) است؛ لذا هر فرد از اهل حقّ وبه اصطلاح خودشان هر یار پس اززیارت سلطان اسحاق «حاجی»شمرده می شود.
اهل حقّ سلطان اسحاق را با نام های دیگری همچون سلطانحقیقت ، سلطان صهاک ، سلطان مطلق و حضرت سلطان یاد می کنند.
منابع:[1] - نعمت الله جیحون آبادی، شاهنامه حقیقت یا حق الحقائق، ص135
[2] - محمد مردانی، شیطان پرستان و فرقی از اهل حق، ص 349.
[3] - احمد مالامیری کجوری، اهل حقّ، ص33.


ارسال توسط محمد

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 73
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 234
بازدید ماه : 234
بازدید کل : 13590
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1